چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

رییس کتابخانه ملی از شناسایی و وجود بیش از یک میلیون جلد نسخه کتاب خطی فارسی تنها در چهار ایالت هندوستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، اسحاق صلاحی، امروز در نخستین همایش میراث مشترک ایران و هند در قم، گفت: فرهنگ، هنر و معماری اسلامی، اوج مشترکات تاریخی بیش از دوهزار ساله ایران و هند محسوب می شود.

رییس کتابخانه ملی ایران از شناسایی و وجود بیش از یک میلیون جلد نسخه کتاب خطی فارسی تنها در چهار ایالت هندوستان خبر داد و افزود: زبان و ادبیات فارسی به عنوان مهمترین عامل پیوند دیرینه دو ملت ایران و هند است که روز به روز رنگ و بوی جدی تر و عمیق تری به خود می گیرد.

وی با بیان این که دو کشور ایران و هند در عرصه فرهنگ و هنر دارای نقاط مشترک بسیاری هستند، بیان داشت: پیشنه تاریخی مشترک دو ملت به دوران آریایی ها بر می گردد. همچنین ورود موسیقی ایرانی به کشور هند از دیگر نقاط اشتراک دو کشور به ‌شمار می‌رود.

صلاحی با اشاره به تاثیرگذاری عمیق زبان و ادبیات فارسی در هند، بیان کرد: قبل از اسلام در زمینه ترجمه متون کشور هندوستان اقدامات بسیاری صورت می‌گرفت و در زمان سلطان محمود غزنوی شاهد تلفیق فرهنگ اسلامی ایرانی در دو کشور هستیم.

رئیس کتابخانه ملی در پایان اشاره به همکاری اين سازمان در برگزاری همايش ميراث مشترک ايران و هند، درباره انگيزه اين مشارکت گفت: هزاران نسخه خطی به زبان فارسی در کشور هند چاپ می‌شود و ما تلاش می‌کنيم از طريق مشارکت در برگزاری اين گونه همايش ها، فضایی برای حفاظت و نگهداری بيشتر از ميراث گذشته کشورمان ایجا کنیم.

انتهای پیام    313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha